Welke impact heeft de VS op de casinowereld?

De Verenigde Staten lopen met veel zaken voorop in de wereld. De industriegrootmacht heeft een voorsprong op de rest van de vooruitstrevende landen, maar de opkomende landen als China en India halen de achterstand in razend tempo in. De geschiedenis leert dat de Verenigde Staten in alle markten vooruitgang heeft gebracht. Welke impact had dat op de casino’s?

Las Vegas: over the top gokken!

Tientallen films zijn opgenomen in Sin City. Daarmee is het beeld neergezet van een stad dat nooit slaapt. Een stad waar niets te gek is. Een stad van pracht en praak. En dan is in werkelijkheid ook het geval. De gebouwen aan de Strip zijn bijzonder, speciaal en prachtig ontworpen. Excalibur in de vorm van een middeleeuws kasteel, New York in de vorm van wolkenkrabbers, Paris in de vorm van de Eiffeltoren en The Venetian in de stijl van Venetie. Gokken is daarmee niet meer weggelegd voor de laaggeschoolden, maar de upper classs kan ook in stijl gokken. De ontwikkeling van de stad midden in de woenstijn had ook een immense lokale impact en heeft dat nog steeds. De eigenaren hebben inmiddels de oceaan overgestoken naar het Aziatische gokparadijs Macaua. Een stad 80 kilometer van Hong Kong.

Ontwikkeling van nieuwe marketingconcepten

In de Verenigde Staten draait de marketingmachine altijd op volle toeren. Om producten te slijten aan de honderden miljoenen moet men de concurrentie verslaan met slimme marketing. Een goeroe op dat gebied is de president Donald Trump? Als zoon van een vastgoedontwikkelaar ontpopt hij zich al op jonge leeftijd door zich te verbinden aan uitdagende projecten. De herontwikkeling van het Central Park en de Taj Mahal in Atlantic City. Niet alle projecten liepen goed af en leidde tot het faillissement. Toch wist Donald Trump de publieke opinie altijd mee te krijgen, want alles was “Geweldig”, “Fantastisch” of “Gigantisch”. Beeldvorming, door altijd de overtreffende trap te gebruiken! Ook in de casinowereld is marketing erg belangrijk.

Fêteren van high rollers

In een casino staan de uitbetalingspercentages per spel op voorhand vast. Zo hebben de tafelspellen, mits correct gespeeld, een hoog uitbetalingspercentage. Slots daarentegen hebben een relatief uitbetalingspercentage. Het casino heeft dus twee doelen: zo veel mogelijk spelers aantrekken die zoveel mogelijk inzetten plaaten en spelers naar de spellen met een laag uitbetalingspercentage lokken. Ze kunnen proberen om honderd spelers vanaf de stoep naar binnen te praten die ieders € 100 uitgeven. Waarom zouden ze zich niet voornamelijk op spelers richten die in hun eentje € 10.000 uitgeven op een avond? De zogeheten high roller is daarom de lievelingsbezoeker van het casino. Het aantrekken van high rollers scheelt heel wat kosten op het gebied van marketing en personeel. Honderden spelers betekent immers ook tientallen personeelsleden.

Een high roller komt niet zomaar naar een casino. In de Verenigde Staten is men begonnen met het aanschrijven van deze speciale doelgroep. Enkele casino’s begonnen met het aanbieden van een high roller VIP programma. Daarin waren een aantal standaard voordelen opgenomen, zoals het verhogen van de transactie en limieten, gratis eten, gratis drinken en gratis overnachten. Aanvullende voordelen werden op maat toegesneden door een persoonlijke assistent, zoals tickets voor lokale sportwedstrijden, transfer van en naar het vliegveld, reserveringen in exclusieve restaurants, etc.

Refer a friend programma’s

Mond-op-mond reclame wordt wel de best mogelijke reclame genoemd. Wie vertrouw je meer dan een aanbeveling van een goede vriend? En helemaal als die vriend geen enkel belang bij die aanbeveling heeft? De casino’s snappen de kracht van vriendschappen en van influencers. De bonus voor refer a friend was geboren. Iedereen geregistreerde speler van het casino heeft de mogelijkheid om vrienden uit te nodigen. Als die vriend zich ook aanmeld en een klein geldbedrag overmaakt om te spelen krijg je de bonus uitgekeerd. Bijvoorbeeld € 25 voor elke vriend. Voor populaire personen en influencers kan een simpel berichtje op Facebook dan zomaar honderden euro’s opleveren.

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.